Perspectivas filosóficas da hermenêutica simbólica: uma análise de materiais infantis e juvenis da Igreja Luterana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20890/reflexus.v19i1.2869

Abstract

This study aims to present an analysis of children and youth materials from the Lutheran Church, from the point of view of Hermeneutics upon these elements. By Lutheran materials one can understand those which can be used by the Church in order to keep the supporters engaged to the lessons prioritised by the Lutheran religion, enclosed, especially, in productions and actions such as Sunday school and a youth magazine focused on religious education. Different signs of Lutheranism are provided with context, which are considered moral control methods used by the Lutheran church, pursuing connection with the philosophical currents of hermeneutical approach from the point of view of symbolic Hermeneutics. Thus, the interpretation of historical documentary sources acts along with educational, doctrinal and Lutheran religious aspects, in particular with the Igreja Evangélica Luterana do Brasil - IELB (Evangelical Lutheran Church of Brazil). It can be noticed that such Lutheran religious materials have features latent to bring the churchgoer closer to religious education.

Author Biographies

Patrícia Weiduschadt, Universidade Federal de Pelotas/ Doutora em Educação

Professora efetiva do Departamento de Fundamentos da Educação/ Programa de Pos graduação em educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Vice lider do grupo CEIHE (Centro de Estudos e Investigações em História da Educação Bolsista CNPQ PQ2

Karen Laiz Krause Romig, Programa de Pós graduação em Educação-Universidade Federal de Pelotas-

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas na Linha de Pesquisa Filosofia e História da Educação PPGE/FaE/UFPel. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Integrante do grupo CEIHE (Centro de Estudos e Investigações em História da Educação). Formada em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Pelotas.

Elias Krüger Albrecht, Programa de Pós graduação em Educação-Universidade Federal de Pelotas-

possui Graduação em História Licenciatura pela Universidade Federal de Pelotas (2017) e Especialização em Metodologia de Ensino de História pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci (2020). Mestrado em História da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas (2019). Doutorando em História da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas. Membro do grupo de pesquisa: Centro de Estudos e Investigação em História da Educação (CEIHE).

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artigos