Religion, Education, and Social Transformation: With Reference to the Evangelical Lutheran Church in Tanzania

Autores

  • Biniel Mallayo Universidade de Hamburgo

Resumo

Three key concepts, namely religion, education and social-transformation are discussed together in this paper. The main idea is to identify the contribution of religion, through education, to the transformation of Tanzanian society. For preciseness, this paper narrows to the only one body of denomination; that is the Evangelical Lutheran Church in Tanzania (ELCT). This does not disqualify the massive contributions from other religions, organizations as well as the government to the social transformation. An actual fact is that transformation is a complex phenomenon, since it is a process and a product of various internal and external factors. Which means; it is not easy to confine transformation to only one agent or factor or period. Although a great work is being done by religion to transform society; still the same critical questions are swinging in the whole discussion: How relevant is education in impacting a sustainable transformation? Is a seemingly transformation a product of education or a natural transformation that comes with globally related advancement? How do we rate transformation in the society where spiritualism overrules reason?  All these questions are aimed to create awareness to both religions and other bodies that play a role for social transformation; to re-evaluate their system and methods of education for a more sustainable outcome. Este artigo discute três conceitos-chave: religião, educação e transformação social. Sua ideia principal é identificar a contribuição da religião, através da educação, para a transformação social na Tanzania. Para ser mais preciso, trata apenas de uma denominação: a Igreja Evangélica Luterana na Tanzania (IELT). Isto não desqualifica as contribuições massivas de outras religiões, organizações e o governo para transformação social. Um fato real é que a transformação é fenômeno complexo, pois é um processo e produto de vários fatores internos e externos. Isto significa que não fácil reduzir a transformação a apenas um agente, fator ou período. Muito trabalho está sendo feito para transformar a sociedade, mas ainda as mesmas questões críticas estão presentes em todas as discussões: Qual a relevância da educação para impactar uma transformação sustentável? A transformação é um produto da educação ou uma transformação natural que vem com o avanço globalmente relacionado? Como podemos avaliar a transformação numa sociedade em que o espiritualismo prevalece sobre a razão?  Todas estas questões visam criar uma consciência tanto para a religião quanto os outros corpos que tem um papel na transformação social e reavaliar seu sistema e método de educação para um resultado mais sustentável. 

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Publicado

2016-07-18

Edição

Seção

Dossiê: Tradições Protestantes: Educação, Sociedade e Religião